BRILLENDOOS
product design

Odette Lunettes meets Roel Vandebeek

Odette Lunettes heeft voor zijn nieuwe concept beroep gedaan op productdesigner Roel Vandebeek, een ontwerper die altijd vanuit de identiteit werkt.

Via een aantal gesprekken werd voor Roel de identiteit van Odette Lunettes duidelijk waardoor hij zich helemaal kon inleven in de filosofie van het merk.

De initiële vraag bestond erin een soort ‘presentatie-object’ te ontwikkelen dat de verkopers in verschillende landen als tool kunnen gebruiken om de brillen op een originele manier te presenteren aan de opticiens.  Al snel werd duidelijk dat het presentatie-object niet het enige was waar ze naar op zoek waren. Het ging eerder over het ontwerpen van een soort nieuwe ‘presentatie-huisstijl’ in het algemeen waarbij het presenteren van brillen tijdens een verkoopsgesprek, een display voor de opticiens en het brillendoosje één geheel zouden vormen;

Vanuit deze vraagstelling heeft Roel een totaalconcept bedacht vertrekkende vanuit de brillendoos:

BRILLENDOOS

De nieuwe brillendoos is gebaseerd op de ‘O’ van Odette en vervaardigd uit dun plaatstaal. Door zijn unieke vorm en soberheid wordt het een herkenbaar icoon voor het merk. Zowel de grote ‘O’ als het logo aan de zijkant geven een extra dimensie door de reliëfvorm die erin is verwerkt. Het deksel scharniert niet zoals je dat zou verwachten, maar schuift open en is daardoor aangenaam in gebruik. Het doosje is verkrijgbaar in zwarte en witte uitvoering, in twee maten en steeds voorzien van een zachte binnenzijde.

DISPLAY

De opticiens worden getriggerd om met dit doosje aan de slag te gaan voor het maken van een display. De doosjes die zij krijgen zijn namelijk voorzien van onzichtbare magneten op de hoeken van de ‘O’. Hierdoor kan je naar hartelust eigen combinaties maken door het éne doosje aan het andere te klikken en in de hoogte te werken, zelfs in twee richtingen. Nog meer mogelijkheden voor presentatie ontstaan wanneer je de doosjes kan klikken op enkele open stalen frames die worden meegeleverd. Deze zijn verschillend van maat waardoor ze onderling combineerbaar zijn en voor een extra speelsheid zorgen. Voor het juist positioneren van het montuur in het doosje is er een extra magneetje voorzien zodanig dat de bril op zijn plaats blijft.

VERKOOPSGESPREKKEN EN BEURZEN

De brillendoosjes met magneten worden, samen met de stalen frames, ook gebruikt tijdens de presentaties aan nieuwe klanten/opticiens en op beurzen. Ze nodigen uit om je eigen creatie te maken. Momenteel wordt er ook gewerkt aan een bijbehorende presentatiekoffer zodat het geheel voor de verkoper makkelijk hanteerbaar is.

Door het brillendoosje extra functies en mogelijkheden te geven wordt op een originele manier de huisstijl van Odette Lunettes doorgetrokken als communicatief element. De interactie die er ontstaat bij de magnetische versie geeft je eindeloze presentatiemogelijkheden die nieuw en dynamisch zijn waardoor unieke displays ontstaan. Een echte ‘Roel’.

YEAR
2018

FacebookTwitterPinterest
FacebookTwitterPinterest